Як бути лідером?


   Для початку потрібно дати визначення слову лідер. Лідер - той, хто тримає в руках загальний настрій, створює емоційну атмосферу, той хто знає для чого він це робить. Лідерами не народжуються, лідерами  - стають. І щоб стати лідером, потрібно виховувати себе відповідно, вчитися  ставити собі цілі та пріоритети.

   Лідер -  це не обов'язково людина з видатними природними здібностями, надвисоким IQ. Це, насамперед людина, що володіє інтуїцією, проникливістю і комунікабельністю.

   Існує дуже багато  якостей, які приписують лідерам. І практично всі вони з'являються в процесі цілеспрямованої  роботи над собою. Психологія лідера - це спосіб мислення, спосіб оцінки дійсності і своїх можливостей.  Це фільтр, який допомагає залишитися упевненою в собі людиною, віруючою в свої сили. І психологію лідера потрібно в собі виховувати, якщо ви хочете досягнути успіху.

   Психологами давно розроблена безліч систем і способів розвитку психології лідера і лідерських  якостей.  У цій статті ми розглянемо деякі психологічні вправи, оскільки їх дуже багато і більшість один одного доповнюють або видозмінюють.

                                                           Робіть лідера з себе

    Міняючи себе, залишайтесь собою. Не варто надягати маску того, ким Ви хочете стати, навіть якщо  хочете дуже сильно. Тільки  надування щік замість об'єктивної оцінки своїх можливостей, роботою над собою, самореалізацією, ні до яких добрих результатів не приведе. Прагніть на повну потужність використовувати всю енергію, яка вам дана, свої дарування, здібності.

    Навряд чи варто чекати результатів від читання популярної психологічної літератури з багатообіцяючими назвами на кшталт "Лідер за тиждень", "Як швидко стати мільйонером" і подібних до них біографій знаменитостей і успішних людей. Не будуть корисним і відвідини курсів, рна яких так звані чудо-пара-біо-психологи, звичайно ж, за винагороду, вчитимуть як стати успішними людьми ,для чого запропонують "магічну лопату" доларів так за 100. Об'єктивна оцінка себе, своїх можливостей разом із саморозвитком ,чітка постановка цілей - ось що необхідно!

     Для того ,щоб проаналізувати свої недоліки, прийняти їх (що вже само по собі є кроком вперед) і викорінювати, існують наступні способи:

- розмовляйте зі своїм внутрішнім критиком. Вислухайте всі його зауваження відносно себе і оточуючих, об'єктивно заперечуйте йому. А ще краще завести зошит, в який потрібно записувати все, що він Вам скаже, ніяк не прикрашаючи. Пишіть критику в свою адресу від другої особи, наче б то це дійсно були слова іншої людини.

- дізнайтесь думку близьких друзів та родичів. Дайте їм листок паперу, на якому вони повинні будуть записати все погане, що бачать у Вас і все, що вони в Вас люблять. Бажано, щоб друзі були найближчими, а кількість поганих і хороших рис відносно однаковою. Причому потрібно не боятись і все прочитати до кінця. Тоді Ваш страх перед власною неповноцінністю обернеться союзником. Тільки потрібно не засмучуватись, а гідно прийняти до роздуму нову інформацію.

- напишіть на папері свої недоліки і причини, що не дозволяють досягти того, чого бажаєте, а потім спаліть його. Можна проводити процедуру кілька разів для досягнення більшого результату. Не бійтесь бути чесними перед собою. Пишіть все, що приходить в голову. Ви повинні бути максимально чесними та відвертими з собою. Пишіть впродовж всього дня. Краще використовувати наступну структуру: пишіть свою мету і нижче - причину неуспіху. Акт кремації небажаних особистих якостей повторюйте у міру знаходження або за бажанням.

- щодня відзначайте свої успіхи. В кінці дня, перд сном, записуйте все у блокнот все, що Ви змогли зробити сьогодні. Хай буде сім або більше пунктів. Це допоможе налаштовувати себе на виконання справ намічених в плані мінімум на завтрашній день. Причому виконуйте це незалежно від занятості дня. Щоб не трапилось, під кожною датою повинні стояти виконані справи. Відразу ж для себе будете відзначати і невдачі. Ця вправа повинна допомогти виявити слабкі сторони і намітити план "самовиправлення".

 

                                                     Особисті якості лідера

     Змінювати себе по-справжньому складно, довго і важко. Внутрішній голос говорить ,що "це неможливо та і взагалі не потрібно в це вплутуватись!". Але ми з Вами розумні люди, розуміємо що дуже навіть варто і потрібно! Є багато якостей ,які вважаються лідерськими. Якщо у вас їх немає, їх потрібно виробляти незалежно від того, де або в чому Ви хочете бути лідером. Як? Далі у статті ми розглянемо психологічні вправи, які можуть розвинути необхідні якості лідеру або допоможуть знайти шлях до їх рохзвитку.

 

                                                                       Інтелект

    Саморозвиток - ключ до успіху. Він серед іншого передбачає  накопичення досвіду, знань і бажання розвиватись "нескінченно прагнучи до недосяжного ідеалу". Читайте більше книг не тільки по спеціальності ,якоб плануєте займатись, але й на інші теми. Хто володіє інформацією - той володіє Світом! Навчайтесь у інших. Спостерігайте за роботою тих людей, які, як Ви вважаєте, досягли успіхів, заслуговуючих пошани. Вчіться на чужих помилках, і на жаль, на своїх теж. Пригадайте тих людей зі свого життя, яких можна назвати лідерами. Проаналізуйте крізь накопичений досвід те, що вони робили ,як виходили із скрутних ситуацій, їх поведінка, їх відношення до світу

     Більше спілкуйтесь, заводьте нові знайомства, які ніколи не бувають зайвими. Шукайте нових друзів. Інформація, яку ви можете отримати в процесі спілкування ,може бути актуальною та важливою, а може знадобитись через деякий час. До того ж з'являтиметься досвід розуміння настрою, думок людей, що є для справжнього лідера дуже важливим. і мова йде не тільки про "корисні" знайомства. Розмова з бродячим музикантом може нести в собі значно більше користі, чим довге знайомство з іншою посадовою особою. Все це дозволить Вам  поповнювати свій багаж знань, який обов'язково знадобиться в майбутньому. Світ необмежений видимим, він обмежений зором.

                                                          Комунікабельність

    Комунікабельність - це не тільки уміння чітко та послідовно висловлювати свої думки.  Окрім цього, лідерові притаманно за допомогою правильно побудованої мови закікавлювати оточуючих, об'єднувати під загальним керівництвом.

    В результаті одного із соціологічних опитувань було виявлено, що приблизно 65-ти відсоткам керівників, на думку службовців,  не досить уміння використовувати соціально-психологічні підходи.

     Іншими словами, бажання співпрацювати повинне бути обгрунтованим. А тому будувати спілкування потрібно так, щоб максимально "наблизити душею" співробітника ,підвищити відчуття особистої причетності до діяльності колективу. При цьому дуже важливо знати про інтереси і цілі кожного, і з урахуванням цих знань зуміти пояснити, як виконання загально наміченого завдання ,сприятиме досягненню інтересів кожного окремо.

     Рекомендується спілкуватись зі всіма на рівних, одночасно не забуваючи про своє лідерство. Щоб бути в колективі "своїм" і не здаватись людиною, що несправедливо претендує на лідерство ,прагніть більше спілкуватись  зі всіма (необхідно, щоб кожен усвідомлював свою особичту значимість). Беріть участь у вирішенні щоденних проблем колективу, в його дозвіллі.

                                                          Упевненість в собі

      Це та якість, без якої неможливо уявити жодного лідера. Для розвитку упевненості в собі необхідно постійно (особисто дял себе) фіксувати свої ж досягнення ,успішно виконані завдання. І щ оне менщ важливо, не зупинятись перед вирішенням чергової проблеми, з наполегливістю шукати всілякі варіанти виходу з неї - проходження через труднощі завжди підвищує упевненість у власних силах. Під час спілкування легко стає помітним, наскільки Ви впевнені в собі і у своїй точці зору. Це відчувається і по тембру голосу, і за словами, що вживаються Вами, і навіть по погляду і положенню Вашого тіла.

     Хочете відчути себе лідером? Тоді показуйте впевненість всім своїм виглядом, повірте у себе!  При розмові тримайте голову прямо, дивіться в очі своємуц співрозмовнику. Плечі повинні бути розслаблені, груди трохи вперед.

     Чітко висловлюйте свої думки і по можливості не вживайте слів, що додають Вашій мові відтінки невпевненості і зайвої м'якості: "як би", "я так думаю", "напевно", "можливо". Прагніть висловлювати все так, щоб у слухача виникало якомога менше невизначеності у викладеному Вами матеріалі. Все повинно бути чітко, грамотно, коротко і зрозуміло. Замість слова "думаю" вживайте слово "впевнений" або хоча б "вважаю". Прагніть не виправдовуватись фразами типу "я в цій справі не спеціаліст", "я тут зовсім недавно" та іншими. Для цього поверніться до першого пункту і пригадайте, що ви всесторонньо розвинена особа, і таким фразам не місце у Вашій мові.

     Не варто намагатись давити на жалість в будь-якій розмові. Тембр і глибина звучання голосу можуть багато що сказати про Ваш стан. Стежте за своїм голосом, нехай він бути чітким, в міру гучним і рівним.

                                                               Витривалість

     Завдяки цій якості виробляється вже вище згадана впевненість в собі, і в той же час сама упевненість укупі з силою волі, твердістю характеру сприяють виробленню цієї лідерської якості в людині. А відчуття відповідальності (про яке ми також поговоримо) в питанні присутності витривалості повинне бути не вантажем, а стимулом для подальших дій.

     "Не падати духом!" - це повинно стати одним з головних правил у Вашому житті. Щоб не трапилось - хороше чи погане, Ви повинні розуміти, що не завжди в цьому винні Ви або ті, хто був поряд. Завжди є елемент випадковості. А значить потрібно обдумати все ще раз, розрахувати і намагатись до переможного фіналу. Якщо, звичайно, Вам це потрібно.

     Томас Едісон створив лампу розжарювання тільки після двохтисячного експерименту. І проводив він їх, не маючи жодної технічної освіти, під насмішки "дипломованих фазівців". На запитання журналіста, чи легко йому було проводити досліди після стількох невдач, Едісон відповів, що зовсім не отримував невдалих результатів ,а знайшов 1999 способів як не створити лампочку.

     Тільки долаючи труднощі можна зробити з себе лідера. На жаль, шляхи найменшого опору, найчастіше, це не шляхи найбільшої користі. Роблячи собі послаблення в меншому, ви втрачаєте шанс отримати досвід і психологічну готовність до труднощів в майбутньому.

      Якщо допомогти метелику вибратись з кокона, розрізаючи його ,можна цим самим метелика позбавити можливості літати. Тому що коли вона чинить опір, намагається розірвати кокон, в її крила поступає рідина, що дає їм сили для польоту. Те ж саме відбувається і з людиною.

     Ставте перед собою такі завдання, з якими, як Ви вважаєте, зарах у вас немає достатньо сил і можливостей, щоб виконати його. І робіть все необхідне для досягнення мети. Тільки  високий рівень вимог до себе і своїх можливостей дає можливість для розвитку. "Ледачі завжди збираються зробити що-небудь" - це слова французького письменника Вовенарга Люка Де Клап'є. А значить, якщо щось запланували, не відкладайте. Робіть і не шукайте виправдань для того, щоб не робити. Хай звучить банально, але це так.

                                                                Врівноваженість

      Збереження спокою і тверезості думок, навіть в найкритичніших ситуаціях - одна з особистих якостей лідера, що дозволяє залишатись " у руля".

      Не дозволяйте вивести Вас з рівноваги нікому і нічому. Намагайтесь виключити зі свого життя максимум негативу. Це можуть бути речі, які Ви чомусь зберігаєте, але які Вам заважають. Це можуть бути неприємні люди. Як би жорстоко це не звучало, але під час спілкування з людьми що постійно скаржаться на життя, ми самі починаєм поглинати в себе їх проблеми.

      Не можна дати єдину для всіх пораду, як бути урівноваженим. Меланхолікам він не потрібний, а холерикам навряд чи допоможе. Пам'ятайте, що всі Ваші дії повинні керуватись тільки розумом, а не емоціями, і вже точно, не гнівом. Найбанальніша і поширеніша порада: дял того, щоб заспокоїтись, полічіть до 10, 50, 100 ,а якщо потрібно, в особливих випадках на грані з афектом, то і до 1000.

                                                                   Твердість

     Умійте сказати "ні!". Як часто це потрібно! А ми перед страхом втратити друга, мати неприємності або просто образити когось, не можемо сказати це просте слово.

     Пропонуємо розіграти з другом уявний діалог за участю Вас і якої-небудь особи, для посади якого, мабуть сумлінність не є обов'язковою умовою. І ось Ва необхідно щось, щоб ця особа відмовляється виконувати, але зобов'язана. Переможцем вважається той , хто введе в оману опонента, позбавивши його доводів. Дуже корисна гра. Не використовуйте скарг, звинувачень, погроз. Тільки свою упевненість і інтелект.

      Дотримуйтесь цього правила і в житті. Ви повинні відстоювати свої права, уміти доводити правоту і говорити "ні". Не піддавайтесь на прийоми, коли намагються тиснути на жалість, совість або співчуття.

      Умійте сказати "ні" і самому собі. Адже Фрейд говорив про боротьбу що всередині нас відбувається. Це може бути через будь-яку загальну справу або просто тому, що це шкодить Вам. Киньте палити, не пийте пляшку пива в день, не купуйте шоколад лише тому що він в красивій обгортці.

                                                       Уміння ухвалювати рішення

     Хай ініціативність наповнить життя у всьому. Йдучи в магазин, не думайте купити "чого-небудь до вечері". Знайте точно, що Ви хочете приготувати, і які продукти для цього потрібні.

     Тренуйте в собі ініціативну людину постійно, ризикуйте. Лідер - він як джерело різноманітних ідей, в ньому закладена частка креативності, яка дозволяє йому завжди наперед продумувати майбутнє, будувати плани і схеми їх втілення в життя.

     Продумавши Ваші плани (особисті, робочі, творчі), рекомендується складати список можливих варіантів дій. Це навчить Вас шукати і ухвалювати найбільш оптимальні рішення.  Пригнічуйте в собі роздратування, вчіться адекватно і спокійно оцінювати ситуацію. Вписуйте навіть найпривабливіші альтернативи і зрозумійте, скільки ж існує завжди варіантів дій. Ось приклад:

"Завтра важлива робоча нарада і День народження друга в один час. Що робити? Варіанти:

піти на день народження;

піти на нараду;

звільнитись - мені ніколи не подобалась ця робота. 

Думайте над наслідками і перевагами, які можуть з'явитись після прийняття того чи іншого рішення.

                                                              Цілеспрямованість

      Ставте перед собою чіткі цілі і не чекайте миттєвого їх досягнення. Замість "ну що таке можна зробити, щоб отримати собі яку-небудь роботу ,та і не так собі, а ого-го яку?!?" говоріть собі "Я хочу отримати саме цю роботу, тому що я її заслуговую. А заслуговую її тому, що..." і продовжуйте необмежене число разів, вставляючи свої позитивні якості. Але і це роботу або підвищення Вам ще не дасть, оскільки потрібно все таки постаратись. Цілеспрямовано і систематично рухайтесь в наміченому напрямі. І знайте, чим чіткіша мета, яку хочете досягти, тим ясніше буде вимальовуватись шлях до неї. Тому слова типу "яку-небудь", "абияк", "навіщо" по можливості виключайте з пропозицій, що характеризують Ваші цілі.

    Тим більше важливий чіткий виклад плану і цілей іншим людям, тим, з ким Ви працюєте або просто членам того колективу, яким збираєтесь керувати. Коротко, чітко і не залишаючи питань.

                                                                 Відповідальність

      Вчіться визнавати свої помилки і нести відповідальність не тільки за себе, але і за групу. Намагайтесь все робити самостійно і не перекладати найважливіше на плечі інших. Цим подаєте приклад іншим. Звичайно, розподіл обов'язків, якщо працюєте в колективі, необхідний, але хай на Ваших лідерських плечах буде більше відповідальності. Це повинно спонукати Вас на велику віддачу в діяльності, і не треба давати собі послаблення.

      І пам'ятайте ,що Ви і лише Ви як лідер зобов'язані бути в курсі всього, що так чи інакше причетно до Вас і Вашої групи, компанії, фірми. Вам і лише Вам ухвалювати всі рішення.

      Питання про те, що важливіше: інтереси колективу або інтереси кожного члена колективу - досить складний. Однозначно відповісти на нього важко, та і навряд чи це можливо. Все залежить від конкретного випадку. А тягар відповідальності лежить на лідерові. Тільки йому думати про то, що є найважливішим. Пригадавши товариша Сталіна і відповідні його дії, ризикуєте уславитись тираном і отримати нелюбов оточуючих. А потурати будь-якій примхі, можете втратити своє лідерство разом із пошаною. Тут потрібно шукати "золоту середину", яка мінятиметься залежно від зовнішніх значущих умов.

І     снує хороший спосіб розвинути в собі відчуття відповідальності: необхідно на папері написати десять або більше пунктів, які починаються зі слів "Я несу відповідальність за...". Не забороняється вписувати самі, на перший погляд, дурні слова. Ця вправа дозволить трохи переосмислити те, за що Ви вважаєте себе відповідальним. Причому за простотою, що здається, криється важливість цієї вправи. Вона може допомогти усвідомити і викоренити бажання завжди виглядати добре для оточуючих, щоб не викликати відчуття нікчемності, слід відноситись з гумором до цієї вправи.

                                                      Організаторські здібності

     Розлад в будь-якому колективі веде до його розпаду, порушення його робочого процесу. Так або інакше, але настрій в колективі створюється настроєм кожного його члена. Лідерові необхідно гасити всі виникаючі розбіжності. Допомогти порозумітись - досить непросте завдання, але Ви ,як лідер, не залишайтесь осторонь.Знаючи цих двох людей, потрібно помирити їх всіма можливими способами. Якщо це робоча група і примирити їх неможливо, зробіть все таким чином, щоб під час роботи мінімалізувати їх контакти.

     Але, все таки необхідно вміти об'єднувати людей. Зробити це можна загальною ідеєю, метою, перспективами. Згуртованість може бути досягнута тільки тоді, коли всі розуміють значення і важливість один одного. Тоді буде і взаємовиручка, і прагнення максимально викладатись заради поставленої мети. Це важливо для будь-якого колективу, так або інакше, але завжди доводиться долати певні труднощі разом ,спільно.

    Спілкуючись з колективом, ви повинні дізнаватись особисту думку кожної людини, його заняття, пріоритети, хобі, пристрасті, соціальні та політичні позиції, цілі в житті. Розподіляти обов'язки в групі потрібно якомога більш продуктивно, враховуючи свої знання про кожного, особисту зацікавленість у виконанні певної діяльності кожної людини. Наприклад, комусь більше до душі творча спрямована діяльність, на відміну від того, хто більш схильний ло точного і послідовного виконання роботи. Але часто буває неможливим врахувати особисті вподобання кожного члена колективу, тоді слід ухвалити рішення і призначити виконання того чи іншого завдання чи обов'язків людині, яка, на Вашу думку, повинна і може їх виконувати. Але, в цьому випадку, велика вірогідність зустріти незадоволеність "призначеного". І тут, зі всією властивою Вам зрозумілістю і такточністю, слід донести до людини те, що важливе для колективу в цілому виконання цієї діяльності і підкріпити свої слова перспективою отримання ним вигоди, і отже, появою у цієї людини зацікавленості.

     Уміння об'єднувати і організовувати, поза сумнівом, приходить з досвідом. Немає такої навчальної програми, пройшовши яку, можна було б стати чудовим організатором. Це приходить з часом і нерозривно пов'язано з повагою до Вас у Вашому колективі. Тому потрібно будувати відносини в колективі на основі довіри і взаємоповаги, які визначають продуктивність діяльності, на основі особистої зацікавленості кожного і колективу в цілому.

    І наприкінці хочеться порадити не відмовляти собі в задоволеннях. Постарайтесь щодня робити щось, що дуже хочете: купити собі тістечко з кремом, поїхати за місто відпочити, на рибалку або в салон краси (залежно від статі і вподобань).  Навчіться розуміти, що все, чого Ви бажаєте - досяжно. Якщо якийсь форс-мажор не дозволить, що ж , на жаль, але не варто нікого звинувачувати. П'ять вдалих днів в тиждень - хороший показник.

    Сподіваюсь, що ця стаття допоможе Вам досягнути в житті того, чого Ви хочете і про що мрієте, і заради чого взагалі прочитали цю статтю. У цьому її мета. Тепер залишилось все це реалізувати в життя і вперед до нескорених вершин. Бажаю Вам успіху!!!

 

 

 

 

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар