Етапи фізіологічного адаптування
дитини
до школи
Батькам це
необхідно знати!
Процес фізіологічної адаптації дитини до школи можна поділити на кілька
етапів або періодів, кожен із яких має свої особливості і характеризується
різним ступенем напруження функціональних систем організму. Те, як
проходить цей процес, які зміни в організмі дитини відбуваються при адаптації
до школи, протягом багатьох років вивчали спеціалісти в галузі медицини (М.
Антропова, М. Кольцова, О. Хрипкова). Ці комплексні дослідження
включали вивчення показників вищої нервової діяльності, розумової
працездатності, стану серцево-судинної системи, системи дихання, ендокринної
системи, стану здоров’я, успішності, режиму дня, навчальної активності на
уроках. Таке комплексне і всебічне вивчення змін, що відбуваються в організмі,
поряд з оцінкою стану здоров’я та найважливіших педагогічних аспектів навчання
дало змогу отримати достатньо повну картину процесу адаптації.
Виділяють три основні етапи адаптації.
Перший етап – орієнтувальний, коли
у відповідь на весь комплекс нових впливів, пов’язаних із початком
систематичного навчання, бурхливо реагують усі системи організму. Ця
«фізіологічна» буря триває два-три тижні. На цьому етапі організм дитини
витрачає все, що в нього є, та іноді і «бере у борг», що свідчить про
надзвичайно високу «ціну» плати за цей період. Тому батькам важливо пам’ятати
про цю особливість.
Другий етап –
«буря» вгамовується, «ціна» знижується. Помітне нестійке пристосування, коли
організм шукає і знаходить певні оптимальні (або близькі до оптимальних)
варіанти реакцій на ці впливи.
Третій етап –
період відносно стійкого пристосування, коли організм знаходить найоптимальніші
варіанти реагування на навантаження, які вимагають меншого напруження всіх
систем. Хоч яку б роботу виконував школяр: чи розумову із засвоєння нових
знань, чи статичне навантаження, чи психологічну (спілкування у великому
колективі), – кожна із систем організму повинна відреагувати своїм напруженням,
своєю роботою. Тому ще більше напруження буде «видавати» кожна система, то
більше ресурсів витратить організм. Але можливості дитячого організму далеко не
безмежні, а тривала напруженість і пов’язана з цим утома і перевтома можуть
завдати значної шкоди здоров’ю дитини.
Тривалість усіх трьох фаз адаптації – 5-6 тижнів, причому найбільш складним
є період між першим і четвертим тижнем.
Десять заповідей для батьків першокласника
1. Починайте «забувати» про те, що Ваша дитина маленька. Давайте їй посильну роботу вдома, визначте коло її обов’язків. Зробіть це м’яко: «Якщо ти в нас уже великий, ми навіть можемо довірити тобі мити посуд».
2. Визначте загальні інтереси. Це можуть бути як пізнавальні інтереси (улюблені книги, ігри, мультфільми), так і життєві (обговорення сімейних проблем).
3. Залучайте дитину до економічних питань родини. Поступово привчайте порівнювати ціни, орієнтуватися в сімейному бюджеті (наприклад, давайте гроші на хліб або морозиво, коментуючи суму).
4. Не лайте, а тим більше – не ображайте дитину в присутності сторонніх. Поважайте почуття і думки дитини. На скарги з боку оточуючих відповідайте: «Спасибі, ми поговоримо на цю тему.»
5. Навчіть дитину ділитися своїми проблемами. Обговорюйте з нею конфліктні ситуації, що виникли з однолітками та дорослими. Щиро цікавтеся її думкою, тільки так можна сформувати в неї правильну життєву позицію.
6. Постійно говоріть з дитиною. Розвиток мовлення – запорука успішного навчання. Були в театрі, цирку, кіно – нехай розкаже, що найбільше сподобалось. Слухайте уважно, ставте питання, щоб дитина відчувала, що це Вам цікаво.
7. Відповідайте на кожне питання дитини. Тільки в цьому випадку її пізнавальний інтерес ніколи не згасне.
8. Намагайтесь хоч іноді дивитись на світ очима Вашої дитини. Це основа взаєморозуміння.
9. Частіше хваліть дитину. Підтримуйте віру в себе. На скарги, що щось не виходить, відповідайте: «Вийде обов’язково, тільки треба ще раз спробувати». Формуйте високий рівень домагань. І самі вірте, що Ваша дитина може все, потрібно лише допомагати. Хваліть словом, усмішкою, ласкою й ніжністю.
10. Не будуйте Ваші взаємини з дитиною на заборонах. Погодьтеся, що вони не завжди розумні. Завжди пояснюйте причину Ваших вимог, якщо можливо, запропонуйте альтернативу. Повага до дитини зараз – фундамент шанобливого ставлення до Вас сьогодні і в майбутньому.
10 “золотих правил” виховання щаcливих дітей
1. Стимулюйте інтелект
дитини.
Створивши сприятливе середовище, можна підвищити розумовий розвиток дитини. Тому – не гайте часу. В ранньому дитинстві мозок краще сприймає нове, накопичує знання. Пізніше засвоїти їх набагато важче.
2. Формуйте самоповагу.
Висока самооцінка додає сміливості братися за нове, ризикувати і, навіть зазнавши невдачі, все-таки перемагати. Необхідно розвивати в дитині такі здібності, прищеплювати такі навички, котрі б вирізняли її з-поміж інших, викликали повагу ровесників і дорослих. Діти мають знати, що успіх, майбутній добробут залежить від них самих.
3. Вчіть дитину спілкуватися.
Є шість умов, за яких у дитини
виробляються корисні навички:
- щира любов до батьків дає
відчуття захищеності;
- приязне ставлення до
оточуючих, не лише до близьких і рідних;
- зовнішня привабливість: одяг,
манери;
-можливість спостерігати правильне соціальне спілкування: поведінка
батьків, учителів, ровесників;
- висока самооцінка, а звідси –
впевненість у собі;
- мати б хоча б середній запас слів, підтримувати розмову.
4. Пильнуйте, щоб дитина не
стала телеманом чи комп’ютероманом.
Телевізор, відео, комп’ютер, як злі чарівники, здатні красти внеї години, дні, роки. Перегляд телепередач понад норму гальмує у дітей розвиток лівої півкулі головного мозку, деякі комп’ютерні ігри формують агресивну поведінку. Лівою півкулею визначається розвиток мови. “Телемани” і “комп’ютеромани” стають нервовими, їхні дії визначаються миттєвою реакцією, завдаючи шкоди осмисленню та обговоренню події. Телепередачам та комп’ютеру слід протиставляти заняття спортом, музикою, читанням, корисною домашньою роботою тощо.
5. Виховуйте відповідальність
і порядність.
Не лише повсякчас пояснюйте, що
таке добро, а що – погано, а й закріплюйте гарні навички, наприклад, робити все
вчасно дотримуватись режиму дня і правильного харчування , карайте за негідні
вчинки, тільки не різкою.
За приклад дитині має слугувати плідна поведінка батьків, а пізніше ровесників.
6. Навчіть дитину шанувати
сім’ю.
Щоб виростити ніжних і люблячих
дітей, оточіть їх піклуванням, ласкою з перших днів життя. Діти мають бачити
все тільки добре та розуміти “хочу” і “треба”.
Найкращий спосіб виявити
батьківську любов – кохати матір своїх дітей. Жінка, зігріта чоловічою любов’ю
і повагою, добре ставиться до сім’ї.
Усе це краще за будь-яку лекцію дасть зрозуміти дитині, сімейне життя – це, насамперед, рівноправ’я у стосунках, відповідальність перед коханою людиною, бажання зробити для неї добро, ніжність та взаємну повагу.
7. Живіть у хорошому
оточенні.
У кожної дитини має бути хороший друг. Друзі, яких виберуть ваші діти, впливатимуть на їхні орієнтири та поведінку. Батьки спрямовують і зміцнюють цю дружбу та дбають про якнайширше коло знайомств з ровесниками з благополучних сімей.
8. Будьте вимогливими.
Діти з високою самоцінкою,
почуттям власної гідності, вмінням робити щось краще за інших, виховуються, як
правило, у сім’ях, де до них ставлять високі вимоги: дотримуватись порядку в
домі, організовувати своє дозвілля, гідно себе поводити.
Не будьте тиранами. Запам’ятайте, що відповідальними, розумними і слухняними діти стають не відразу. На це треба витратити роки.
9. Привчайте дитину до праці.
Певною мірою ви можете запрограмувати життєвий успіх своїх дітей. Отож, подбайте, щоб вони без примусу набули трудових навичок (хоча б елементарних – як жарити картоплю -как правильно жарить картошку), допоможіть заповнити їхнє життя цікавими і корисними справами, що вимагають певних зусиль на шляху до успіху. Нехай вчаться долати труднощі, впевняються, що можуть впоратися з будь-якою справою. Але все це має бути цікавою, захоплюючою грою, а не важкою необхідністю.
10. Не робіть за дітей те, що
вони можуть зробити самі.
Нехай все перепробують, вчаться
на власних помилках. Треба, щоб вони брали участь у сімейних нарадах. Нехай
якнайраніше привчаються робити щось для інших, особливо те, що в них добре
виходить.
Поради практичного психолога батькам щодо успішного навчання та міцного здоров’я дітей:
2) постінйо тримати в полі зору шкільне життя дитини,цікавитися її успіхами,проблемами,труднощами,інтересами,запитами,прагненнями та способами їх задоволення;
Нав’язування педагогами й батьками учню власних високих стандартів,чужих йому інтересів викликає,як правило,у нього почуття невпевненості,неповноцінності,інколи й агресію.
Рекомендується за провини їх не стільки карати,скільки викликати почуття розкаяння за вчинене.Використовувати такі засоби виховног овпливу,як стимуляція зразкової поведінки,демонстрація образи,відмова від схвалення.
Готовність дитини до навчання в школі
Гра "Якої картинки не вистачає"
Немає коментарів:
Дописати коментар