Воркшоп -2022
Чого не варто робити батькам по відношенню до дітей під час карантину
Як стати хорошими батьками
Поради практичного психолога батькам учнів початкової школи
Рекомендації щодо виховання
1. Виявляйте свою любов до дитини, дайте їй зрозуміти, що ви любитимете її завжди, за будь-яких обставин. Але слідкуйте затим, щоб ваша любов не перетворилася на вседозволеність, встановіть чіткі межі дозволеного і завжди неухильно дотримуйтеся встановлених заборон і дозволів.
2. Повірте у неповторність та оригінальність вашої дитини, у те, що вона унікальна, єдина така у світі. Вона не може бути чиєюсь копією, зокрема вашою. Тому не варто вимагати від дитини повторення ваших досягнень, наслідування ваших здібностей і талантів. Дайте право своїй дитині прожити власне життя і досягти своїх результатів, своєї мети.
3.Приймайте дитину такою, якою вона є, зі всіма своїми вадами та чеснотами. Підкреслюйте її сильні сторони, але її вчинки оцінюйте об'єктивно. Оцінюйте не саму дитину, а тільки її вчинок. Частіше хваліть дитину за її досягнення, порівнюйте їх з попередніми досягненнями самої дитини, але ні в якому разі не з досягненнями інших дітей. .
4. Дайте вашій дитині більше самостійності, не забирайте у неї право на помилку, адже, виправляючи свої помилки, дитина вчиться. Краще порадьте їй, як вчинити правильно, і обов'язково аргументуйте свої думки, розкрийте дитині наслідки її майбутнього вчинку і потім надайте право вибору.
5. Не погрожуйте дитині, просто розкажіть їй, що ви змушені будете зробити в тому разі, якщо вона обере небажаний для неї і для оточення спосіб поведінки. Завжди дотримуйтесь цього рішення, якщо вже ви його прийняли. Каяття дитини прийміть з радістю, з полегшенням, але покарання не варто відміняти, адже вчинок уже зроблено, і покарання теж буде заслуженим. Покажіть і розкажіть дитині, як важко вам тепер це робити, і радійте разом з дитиною з того, що більше вам ніколи не доведеться її карати, бо вона зрозуміла свою неправоту.
6. Дотримуйтесь єдності вимог у сім’ї, інакше дитина навчиться пристосовуватись і обманювати.
7.Не з'ясовуйте стосунків у присутності дитини. Виникнення дитячих неврозів має тісний зв'язок із негативною дією сварок між батьками у присутності дітей. Не маніпулюйте дитиною у власних інтересах, особливо коли вона це бачить і чує.
8.Чітко встановіть права дитини у сім'ї (відповідно до її віку та можливостей), покажіть їй, що вона рівноправний член родини і також має право брати участь у сімейній раді.
9.Не соромтеся визнати перед дитиною свою помилку чи неправоту, попросити у неї вибачення. Покажіть їй, що ідеальних людей не існує і ви теж можете помилятися.
10.У спілкуванні уникайте наказових форм дієслів.
11.У конфліктній ситуації уникайте «тивисловлювань», замінюючи їх «я-висловлюваннями»:
Ти завжди кричиш на мене! — Я дуже хочу, щоб на мене не кричали, бо я тоді погано розумію, чого від мене вимагають.
Ти знову розкидав іграшки! — Я так втомилась на роботі, невже мені доведеться ще й іграшки складати ?Здається, це твій обов'язок.
Ти не любиш мене! — Я знаю, що ти мене любиш, просто зараз трохи сердишся на мене, давай вибачимо один одному і помиримося.
Ти знову погано їси! — Невже я зовсім не вмію готувати ?Як шкода, що моя їжа несмачна...
12. Уникайте абстрактних висловів, що не описують конкретної ситуації:
—Скільки разів тобі казати!
—Ти знову...
—Коли ж ти навчишся?
—Ти все робиш не так!
13. Ніколи не займайтесь цілеспрямованим словесним вихованням. Краще покажіть дитині гідний приклад. Адже дитина на підсвідомому рівні засвоює і копіює ваші правила поведінки та моральні норми. Дитина — ваше дзеркало.
14. Демонструйте оптимізм. Виражайте впевненість у хорошому результаті, у можливостях дитини — цим ви укріплюєте віру дитини в себе, сприяєте її позитивному ставленню до світу і оточення, зміцнюючи її психічне здоров'я.
Про здоровий спосіб життя, поради батькам
« Без здоров’я немає щастя»
«Без здоров’я ніщо людині не миле»
«Було б здоров’я , а все інше наживемо»
Шановні батьки!
Людина — досконале створіння природи. Та для того, щоб вона могла насолоджуватися життям і його красою, дуже важливо мати здоров’я.
Здоров’я і фізичний розвиток дітей — одна з головних проблем сім’ї та школи.
Здоров’я дітей останні роки має стійку тенденцію до погіршення. Так, за матеріалами Національної академії наук України, абсолютно здорових учнів у початкових класах на сьогодні — лише 5 %.
Здоров’я – це найвище благо, дароване людині Природою. Без нього життя не може бути повноцінним і щасливим. На жаль, досить часто ми (діти – через необізнаність, дорослі – через легковажність) бездумно розтринькуємо цей дарунок, забуваючи, що втратити здоров’я легко, а повернути – дуже важко, інколи неможливо.
Як не прикро, природа дарує здоров’я з однією умовою: його потрібно належним чином підтримувати, зміцнювати, тренувати. Якщо ж людина порушує цю умову, то Природа відбирає здоров’я і дарує його комусь іншому з тією ж умовою. Збереження і зміцнення здоров’я молодого покоління – найважливіша функція дошкільної освіти.
Важливу роль у розвитку фізично здорової дитини має відіграти фізкультура та спорт, загартування. Вони тренують не лише тіло, але й характер. Ігри та спорт виховують товариськість, комунікабельність, згуртованість. Ніхто не сумнівається у користі здоров’я, але воно не прийде само, без праці. Потрібні напруження та обмеження, потрібна воля. На щастя, розвити та зберегти здоров’я дитини простіше, ніж дорослої людини. У дитячому організмі ще діють уроджені програми активності, які є необхідним елементом росту.
Батьки не можуть перебувати осторонь фізичного виховання дитини. Позитивний вплив, як правило, має їх особистий приклад.
Пам’ятайте, що повністю вберегти дітей від хвороб — неможливо. І в цього є ряд причин. Найперша — мікроби. Вони дуже різноманітні. Захист є, але поки сформується імунітет, слід 1—2—3 тижні прохворіти. Для здорової дитини, та ще й при сучасній медицині, такі хвороби безпечні. Організм у змозі впоратися з ними сам, навіть без всякого лікування — що в дійсності й буває.
РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ЗДОРОВОГО СПОСОБУ життя
Потрібно вірити у здоров’я і не боятися хвороб, медикаменти без необхідності не вживати. Правильне харчування, фізкультура і загартовування насамперед стимулюють нашу імунну систему, яка рятує від інфекції. Хороше тренування фізкультурою серцево-судинної та дихальної систем є додатковою гарантією. Обмежене та різноманітне харчування захищає шлунково-кишковий тракт та обмін речовин. Здоров’я, сила та краса визначають хороший настрій дитини. Але вони не вирішують питання її щастя. Необхідно пам’ятати: щоб бути здоровим, дуже важливо бути щасливим. Такою є логіка прямих та зворотних зв’язків. Психологічні напруження, неприємності є такими ж шкідливими для тілесного здоров’я дітей, як і дорослих. Тому особливо важлива духовна атмосфера в родині та успіхи дитини в суспільному житті, тобто коли вона достатньо добре навчається та займає гідне місце серед товаришів по силі, спритності, розуму
Поради для батьків «Десять кроків до здоров’я».
Крок перший
· Проведіть перевірку здоров’я дитини за всіма параметрами(дитина щорічно повинна побувати в невропатолога, хірурга, ортопеда, окуліста, отоларинголога, стоматолога, педіатра, здати аналізи). Проведеного медогляду у школі недостатньо, щоб визначити стан здоров’я дитини. Виховуйте у дітей позитивне ставлення до медичних обстежень, профілактичних щеплень.
Крок другий
· Частіше спілкуйтеся з дитиною(менше хворіють ті діти, які часто спілкуються з батьками – довели шведські вчені).
· Постарайтесь, щоб у родині було побільше радості, посмішок(сміх, радість посилюють імунну систему, позитивно впливають на нервову систему. Покращують загальне самопочуття, на 50 відсотків зростає продуктивність навчання).
Крок третій
· Допоможіть дитині дотримуватися режиму дня .
Крок четвертий
· Звертайте особливу увагу на поліпшення особистої гігієни(вчить стежити за чистотою рук, обличчя, мити їх у разі забруднення, самостійно стежити за зачіскою, одягом).
Крок п’ятий
· Старайтесь побільше бувати на свіжому повітрі(прогулянка повинна складати 4 години на день, грайтеся з дітьми у рухливі ігри).
Крок шостий
· Звертайте увагу на харчування(у раціоні мають переважати нежирні сорти м’яса, щодня давайте кисло – молочні продукти, овочі, фрукти, обмежуйте вживання маринадів, кетчупів, майонезу, кондитерських виробів, вводьте в раціон гречану, рисову, вівсяну каші, переконайте у шкідливості чіпсів, сухариків, солодких газованих напоїв.)
Крок сьомий
· Стежте, щоб ваша дитина не тягнулась до шкідливих звичок. Тут дуже важливий особистий приклад батьків!
Крок восьмий
· Зверніть особливу увагу на гігієну зору(не давайте дітям дивитися телевізор, комп’ютер більше 1 години на день.
Крок дев’ятий
. Дуже важливими чинниками зміцнення здоров’я є ранкова гімнастика, занняття фізкультури, рухливі ігри, спортивні гуртки
Крок десятий
· Загартовуйте дітей, використовуйте в повну міру дари природи – сонце, повітря та воду.
«Живі квіти землі» — так поетично назвав дітей М. Горький. Ми з вами повинні зробити все для того, щоб дати можливість цим квітам повністю розцвісти, розпустити пелюстки.
Ваше здоров’я і здоров’я ваших дітей в ваших руках, а отже, і щасливе майбутнє. Ми повинні пам’ятати слова вченого фізіолога І.П. Павлова: “Людина – найвищий продукт земної природи, але для того, щоб отримати насолоду від скарбів природи, людина повинна бути здоровою, сильною та розумною”
Шановні батьки! Треба зробити все, що залежить від вас, щоб ваші діти
були здоровими. То ж не забувайте: якими виростуть діти — залежить, насамперед, саме від вас, батьків.
« Без здоров’я немає щастя»
«Без здоров’я ніщо людині не миле»
«Було б здоров’я , а все інше наживемо»
Шановні батьки!
Людина — досконале створіння природи. Та для того, щоб вона могла насолоджуватися життям і його красою, дуже важливо мати здоров’я.
Здоров’я і фізичний розвиток дітей — одна з головних проблем сім’ї та школи.
Здоров’я дітей останні роки має стійку тенденцію до погіршення. Так, за матеріалами Національної академії наук України, абсолютно здорових учнів у початкових класах на сьогодні — лише 5 %.
Здоров’я – це найвище благо, дароване людині Природою. Без нього життя не може бути повноцінним і щасливим. На жаль, досить часто ми (діти – через необізнаність, дорослі – через легковажність) бездумно розтринькуємо цей дарунок, забуваючи, що втратити здоров’я легко, а повернути – дуже важко, інколи неможливо.
Як не прикро, природа дарує здоров’я з однією умовою: його потрібно належним чином підтримувати, зміцнювати, тренувати. Якщо ж людина порушує цю умову, то Природа відбирає здоров’я і дарує його комусь іншому з тією ж умовою. Збереження і зміцнення здоров’я молодого покоління – найважливіша функція дошкільної освіти.
Важливу роль у розвитку фізично здорової дитини має відіграти фізкультура та спорт, загартування. Вони тренують не лише тіло, але й характер. Ігри та спорт виховують товариськість, комунікабельність, згуртованість. Ніхто не сумнівається у користі здоров’я, але воно не прийде само, без праці. Потрібні напруження та обмеження, потрібна воля. На щастя, розвити та зберегти здоров’я дитини простіше, ніж дорослої людини. У дитячому організмі ще діють уроджені програми активності, які є необхідним елементом росту.
Батьки не можуть перебувати осторонь фізичного виховання дитини. Позитивний вплив, як правило, має їх особистий приклад.
Пам’ятайте, що повністю вберегти дітей від хвороб — неможливо. І в цього є ряд причин. Найперша — мікроби. Вони дуже різноманітні. Захист є, але поки сформується імунітет, слід 1—2—3 тижні прохворіти. Для здорової дитини, та ще й при сучасній медицині, такі хвороби безпечні. Організм у змозі впоратися з ними сам, навіть без всякого лікування — що в дійсності й буває.
РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ЗДОРОВОГО СПОСОБУ життя
Потрібно вірити у здоров’я і не боятися хвороб, медикаменти без необхідності не вживати. Правильне харчування, фізкультура і загартовування насамперед стимулюють нашу імунну систему, яка рятує від інфекції. Хороше тренування фізкультурою серцево-судинної та дихальної систем є додатковою гарантією. Обмежене та різноманітне харчування захищає шлунково-кишковий тракт та обмін речовин. Здоров’я, сила та краса визначають хороший настрій дитини. Але вони не вирішують питання її щастя. Необхідно пам’ятати: щоб бути здоровим, дуже важливо бути щасливим. Такою є логіка прямих та зворотних зв’язків. Психологічні напруження, неприємності є такими ж шкідливими для тілесного здоров’я дітей, як і дорослих. Тому особливо важлива духовна атмосфера в родині та успіхи дитини в суспільному житті, тобто коли вона достатньо добре навчається та займає гідне місце серед товаришів по силі, спритності, розуму
Поради для батьків «Десять кроків до здоров’я».
Крок перший
· Проведіть перевірку здоров’я дитини за всіма параметрами(дитина щорічно повинна побувати в невропатолога, хірурга, ортопеда, окуліста, отоларинголога, стоматолога, педіатра, здати аналізи). Проведеного медогляду у школі недостатньо, щоб визначити стан здоров’я дитини. Виховуйте у дітей позитивне ставлення до медичних обстежень, профілактичних щеплень.
Крок другий
· Частіше спілкуйтеся з дитиною(менше хворіють ті діти, які часто спілкуються з батьками – довели шведські вчені).
· Постарайтесь, щоб у родині було побільше радості, посмішок(сміх, радість посилюють імунну систему, позитивно впливають на нервову систему. Покращують загальне самопочуття, на 50 відсотків зростає продуктивність навчання).
Крок третій
· Допоможіть дитині дотримуватися режиму дня .
Крок четвертий
· Звертайте особливу увагу на поліпшення особистої гігієни(вчить стежити за чистотою рук, обличчя, мити їх у разі забруднення, самостійно стежити за зачіскою, одягом).
Крок п’ятий
· Старайтесь побільше бувати на свіжому повітрі(прогулянка повинна складати 4 години на день, грайтеся з дітьми у рухливі ігри).
Крок шостий
· Звертайте увагу на харчування(у раціоні мають переважати нежирні сорти м’яса, щодня давайте кисло – молочні продукти, овочі, фрукти, обмежуйте вживання маринадів, кетчупів, майонезу, кондитерських виробів, вводьте в раціон гречану, рисову, вівсяну каші, переконайте у шкідливості чіпсів, сухариків, солодких газованих напоїв.)
Крок сьомий
· Стежте, щоб ваша дитина не тягнулась до шкідливих звичок. Тут дуже важливий особистий приклад батьків!
Крок восьмий
· Зверніть особливу увагу на гігієну зору(не давайте дітям дивитися телевізор, комп’ютер більше 1 години на день.
Крок дев’ятий
. Дуже важливими чинниками зміцнення здоров’я є ранкова гімнастика, занняття фізкультури, рухливі ігри, спортивні гуртки
Крок десятий
· Загартовуйте дітей, використовуйте в повну міру дари природи – сонце, повітря та воду.
«Живі квіти землі» — так поетично назвав дітей М. Горький. Ми з вами повинні зробити все для того, щоб дати можливість цим квітам повністю розцвісти, розпустити пелюстки.
Ваше здоров’я і здоров’я ваших дітей в ваших руках, а отже, і щасливе майбутнє. Ми повинні пам’ятати слова вченого фізіолога І.П. Павлова: “Людина – найвищий продукт земної природи, але для того, щоб отримати насолоду від скарбів природи, людина повинна бути здоровою, сильною та розумною”
Шановні батьки! Треба зробити все, що залежить від вас, щоб ваші діти
були здоровими. То ж не забувайте: якими виростуть діти — залежить, насамперед, саме від вас, батьків.
Поради батькам від соціально-психологічної служби школи
Що робити, якщо ви дізнались, що ваша дитина стала жертвою булінгу:
– Зберігайте спокій, будьте терплячими, не тисніть на дитину
– Поговоріть з дитиною. Дайте їй зрозуміти, що не звинувачуваєте її, а навпаки, готові вислухати і допомогти
– Запитайте, яка саме допомога потрібна їй, запропонуйте свій варіант вирішення ситуації
– Поясніть дитині, що у разі цькування вона може звернутися за допомогою до психолога, керівника групи, адміністрації коледжу, інших студентів
– Підтримайте дитину у налагодженні стосунків з однолітками, та підготуйте її до того, що вирішення проблеми може зайняти деякий час
У разі, якщо ситуацію з булінгом не вдається вирішити на рівні коледжу – повідомте поліцію!!! Захистіть свою дитину від цькування!!!
Як батьки можуть допомогти підліткам пройти карантин
Карантин — час для сімейної єдності чи сімейної паніки? Якщо перше є очікуванням від карантину, то друге стає сумною реальністю.
Щоб їй зарадити, важливо розуміти, що вдома саме батьки можуть допомогти підлітку та знизити його рівень тривоги.
1. Нормалізуйте тривогу.
Допоможіть дитині зрозуміти, що здорова тривожність має мету: вона попереджає нас про потенційні загрози та допомагає нам рухатися до безпеки.
2. Запропонуйте перспективу.
Допомогти підліткам утримати свою стурбованість щодо карантину на належному рівні можна, переконавшись, що вони не переоцінюють небезпеку або недооцінюють свої здатності захищати себе від цих небезпек. Скажіть підлітку: «Ти можеш самостійно знизити ризики: тримай руки чистими і подалі від обличчя, уникай тих, хто кашляє і чхає, захищай імунну систему, висипайся та будь удома».
3. «Перемістіть прожектор».
Підлітки почувають себе краще, коли домомагають іншим.
4. Заохочуйте відволікатися.
Багато підлітків не в змозі абстрагуватися від Covid-19, враховуючи, що ця тема пронизує заголовки та соціальні мережі. Підлітки можуть стати прекрасною підтримкою одне для одного завдяки соціальним мережам — запропонуйте частіше телефонувати по відеозв’язку бабусям та дідусям, друзям, і просто питати їх про самопочуття.
5. Керуйте власною тривогою.
Тривожні батьки частіше мають тривожних дітей. Цей висновок має багато логічних пояснень, але ось одне: молоді люди несвідомо шукають у дорослих поради, наскільки спокійно або нервово реагувати, стикаючись з чимось новим.
Підлітки відчувають, коли дорослі говорять одне, а відчувають інше. Промовляння заспокійливих слів не принесуть нічого хорошого, коли наше власне занепокоєння зростає. Виснаження від напруги залишає нам менше можливостей втішати підлітків і молодих людей, засмучених через пропущені події та можливість насолоджуватися весною.
Профілактика суїцидальної поведінки
У час бурхливого розвитку засобів масової інформації, комп’ютерних ігор з поширеним у них смакуванням смерті, в тому числі і суїцидальної, тенденції до самогубств збільшились. «Гіпнотизм» засобів масової інформації стимулює суїцидальні епідемії серед молоді, оскільки спрацьовують механізми наслідування та емоційного зараження.
Що ми як батьки, педагоги можемо зробити для попередження самогубств? Щоб відповісти на ці запитання, нам насамперед потрібно знати ознаки суїцидальної поведінки.
Отже, якщо ваша дитина:
- Говорить або пише про смерть або самогубство;
- Відмовляється від спілкуванням з сім‘єю чи друзями;
- Відчуває безпорадність, безнадію, сильний гнів, лють;
- Не бачить виходу із ситуації, в яку потрапив;
- Відчуває різкі зміни настрою;
- Виконує дану йому роботу імпульсивно;
- Втратив інтерес до будь-якої діяльності;
- Страждає від безсоння або, навпаки, постійної сонливості;
- Відчуває зміну у перевагах в їжі;
- Втратив інтерес до життя;
- Погано виконує свої обов’язки вдома чи в училищі;
- Роздає чи дарує свої цінні речі;
- Страждає від почуття провини або сорому;
- Зловживає наркотиками або алкоголем;
- Якщо дитина, на Ваш погляд, схильна до суїциду або мала в минулому спроби до самогубства
Батьки, керівник групи, викладачі:
- Не відштовхуйте його/її, якщо він/вона вирішив розділити свої проблеми з Вами, навіть якщо Ви шоковані ситуацією, яка склалася.
- Довіряйте своїй інтуїції, якщо ви відчуєте суїцидальні схильності в дитини. Не ігноруйте застережливі знаки.
- Не пропонуйте того, що не в змозі гарантувати, наприклад, «Звичайно, наша група або сім’я тобі допоможе».
- Дайте знати, що хочете допомогти, але не бачите необхідності в тому, щоб держати все в тайні (якщо така інформація не нашкодить).
- Зберігайте спокій і не осуджуйте, незалежно від того, що кажете.
- Говоріть щиро. Спробуйте визначити серйозність загрози.
- Знайте, що суїцидальні думки не завжди призводять до спроб самогубства. В дійсності він/вона, поговоривши з ким-небудь про свої проблеми, зможуть відчути полегшення від усвідомлення
проблеми. - Намагайтеся дізнатися, є в нього/неї план дій. Конкретний план – це знак дійсної небезпеки.
- Переконайте його/її в тому, що є насправді така людина, до якої можна звернутися за допомогою.
- Не пропонуйте полегшених рішень, наприклад «Все, що тобі зараз треба, це поспати. Вранці все буде добре».
- Покажіть, що хочете поговорити про почуття, що не осуджуєте його/її за ці почуття.
- Допоможіть йому/їй справитися з кризовою ситуацією і зрозуміти, що сильний стрес заважає повністю усвідомити ситуацію (Переорієнтуйте на інші інтереси)
- Допоможіть знайти людей чи місце, які б могли знизити стрес.
- Зверніться разом з ним/нею до психолога.
Поради батькам у вихованні підлітків, які схильні до девіантної поведінки
- Інтерес
З’ясуйте, що подобається вашій доньці чи сину. Коли ваш підліток був дитиною, можна знайти щось, чим можна було б з ним займатися. Але коли вони дорослішають, вам доведеться докласти додаткових старань, аби довідатись, що подобається вашим дітям. Можливо, це буде не просто, але здатність співвідносити схильності й антипатії вашої дитини є важливою частиною побудови відкритих стосунків з нею.
Пам’ятайте: щоб бути гарними батьками вам також потрібно бути гарними друзями.
- Строгість
Чимало підлітків пручаються правилам і обмеженням. Вони думають, що вже дорослі, що можуть про себе подбати. Хоча це часто й так, підліткам усе ще потрібні обмеження. З новими бажаннями вони можуть заподіяти собі значної шкоди, якщо не стримуватимуть себе відповідальністю.
Дайте зрозуміти вашій дитині, що в неї буде більше волі, але при цьому й більше відповідальності. Воля без відповідальності безглузда.
Вам варто допомогти своїй дитині навчитися планувати події наперед. Ви не повинні робити це за підлітка; просто спрямуйте його.
- Спілкування щодня
Щоденне спілкування є важливим для підтримки відкритості між вами. Ваша дитина буде розкутішою, довірятиме вам, якщо ви спілкуватиметеся з нею щодня. Довіра ґрунтується на практиці. Її можна збудувати тільки на багатогранних відносинах, на гарному спілкуванні.
Якщо ваша дитина навчається не в вашому населеному пункті, обов’язково дзвоніть кожного дня. Часто, відірвавшись від батьків, підлітки вважають, що нема потреби кожного дня розмовляти з батьками по телефону. Якщо ви не переконаєте свою дитину в іншому, то спілкуватись з нею будете тоді, коли дитині потрібні гроші або потребують вирішення проблеми, яких можна було уникнути, порадившись з батьками.
Щоденне спілкування покаже вашій дитині, що ви дбаєте про неї. Це дуже важливий фактор, тому що підлітки почуваються комфортніше з батьками, які активно залучені в їхнє життя. Інакше підлітки можуть звернутися до ненадійний однолітків за порадою або настановами. Дуже важливо, щоб батьки надавали їм керівництво й турботу, навіть Якщо це по телефону, що їм так потрібно.
Виховання важких підлітків ніколи не було й не буде легким завданням. Різні батьки користуються для його розв’язання різними підходами. Безперечно, важливо вчинити так, як ви вважаєте правильним, але є деякі рекомендації, яких краще дотримуватися, щоб допомогти собі пройти через усе це, а також зрозуміти, що ви не єдиний у такій ситуації.
Підлітковий вік триває не вічно, тому не треба зациклюватися на ньому, що ваша дитина завжди залишиться важким підлітком. Натомість сконцентруйте свої сили й увагу, допоможіть дитині впоратись з її проблемами і стати відповідальним дорослим. Ви ж мріяли про це, коли дитина була маленькою?..
- Терпіння
Коли йдеться про виховання важкого підлітка, ваше терпіння дуже важливе. Бути терплячим важко, тому ви захочете побачити результати негайно. Але у більшості випадків вашій дитині просто необхідно перерости таку поведінку. Загалом, якщо зможете знайти в собі терпіння, то керуватимете ситуацією значно краще.
- Упереджувальний підхід
Тільки-но ви помітили що в дитини з’явилися проблеми, вам необхідно починати діяти негайно. Можливо, вам необхідно зменшити фінансування, чи змінити місце проживання підлітка (квартиру на гуртожиток?). Негайний початок дій покаже вашій дитині, що ви не збираєтесь сидіти, склавши руки, й дозволити їй вживати наркотики, алкоголь або займатися іншими речами, яких ви не схвалюєте. Упереджувальний підхід може скоротити глибину і тривалість проблем вашого підлітка.
- Єдиний фронт
У багатьох випадках батьки не сходяться в думках про те, яке рішення їм необхідно прийняти щодо ситуації, в яку потрапила їхня дитина. У жодному разі не розказуйте про це своєму синові чи доньці. Ви маєте завжди демонструвати «єдиний фронт». Коли дитина зрозуміє, що ви дієте спільно, однією командою, і вона не зможе втекти під захист одного з батьків, ваші плани допомогти матимуть більші шанси на успіх.
- Постійно підтримуйте зв’язок з керівником групи.
Часто керівник групи може розповісти те, що ваша дитина замовчує. І завжди з керівником групи можна розробити єдину стратегію по профілактиці девіантної поведінки.
Рекомендації батькам щодо стримування агресивної поведінки підлітків
- Виявляйте до підлітка більше уваги, любові та ласки.
- Завжди стежте за своєю поведінкою в сім’ї. Кращий спосіб виховання дітей — єдність їхніх дій.
- Не застосовуйте фізичні покарання.
- Допомагайте підлітку знаходити друзів. Заохочуйте розвиток позитивних аспектів агресивності, а саме завзятості, активності, ініціативності, перешкоджайте її негативним рисам, зокрема ворожості, скутості.
- Пояснюйте підлітку наслідки агресивної поведінки.
- Враховуйте у вихованні та навчанні особистісні властивості підлітка.
- Надавайте підлітку можливість задовольнити потреби в самовираженні й самоствердженні.
- Обмежуйте перегляд відеофільмів та комп’ютерних ігор зі сценами насильства.
- Спрямовуйте енергію підлітка у правильне русло, наприклад, заняття у спортивних секціях; заохочуйте його до участі в культурних заходах.
Рекомендації батькам щодо спілкування з агресивними дітьми
Агресія – індивідуальна або колективна поведінка чи дія, спрямована на спричинення фізичної чи психічної шкоди або навіть на знищення іншої людини чи групи.
Найгостріше постає проблема агресивної поведінки у підлітковому віці, коли здійснюється перехід до нового щабля розвитку особистості; серед підлітків посилюється негативізм, демонстративна стосовно дорослих поведінка, частішають випадки виявів жорстокості й агресивності.
Агресія підлітків безпосередньо не пов’язана з порушенням усталених правил і норм та відокремлюється від девіантної поведінки.
- Пам’ятайте, що заборона й підвищення голосу — найнеефективніші способи подолання агресивності, лише зрозумівши причини агресивної поведінки і знявши їх, ви можете сподіватися, що агресивність буде знижена.
- Дайте підлітку можливість вихлюпнути свою агресію, спрямувати її на інші об’єкти. Дозвольте їй побити подушку або розірвати «портрет» її ворога і ви побачите, що в реальному житті агресивність у даний момент знизилася.
- Показуйте дитині особистий приклад ефективної поведінки. Не допускайте при ній вибухів гніву або лихослів’я про своїх друзів чи колег.
- Важливо, щоб підліток повсякчас відчував, що ви любите, цінуєте і приймаєте його. Не соромтеся зайвий раз приголубити або пожаліти його. Нехай бачить, що потрібний і важливий для вас.
Поради батькам конфліктних підлітків:
- Стримуйте прагнення дитини провокувати сварки з іншими. Звертайте увагу на недоброзичливі погляди один на одного або бурмотіння собі під ніс.
- Не намагайтеся припинити сварку, обвинувативши всіх причетних в її виникненні і захищаючи свою дитину. Намагайтеся об’єктивно розібратися в причинах її виникнення.
- Після конфлікту обговоріть з підлітком причини його виникнення, визначте неправильні дії вашої дитини, що призвели до конфлікту. Спробуйте знайти інші можливі способи виходу з конфліктної ситуації.
- Не обговорюйте при підліткові проблеми його поведінки. Він може утвердитися в думці про те, що конфлікти неминучі, і буде продовжувати провокувати їх.
Пам’ятайте, діти – це наше майбутнє! Кожна дитина індивідуальна особистість. Поважайте дітей, даруйте їм своє кохання, порозуміння і підтримку!
Що робити, якщо ви дізнались, що ваша дитина стала жертвою булінгу:
– Зберігайте спокій, будьте терплячими, не тисніть на дитину
– Поговоріть з дитиною. Дайте їй зрозуміти, що не звинувачуваєте її, а навпаки, готові вислухати і допомогти
– Запитайте, яка саме допомога потрібна їй, запропонуйте свій варіант вирішення ситуації
– Поясніть дитині, що у разі цькування вона може звернутися за допомогою до психолога, керівника групи, адміністрації коледжу, інших студентів
– Підтримайте дитину у налагодженні стосунків з однолітками, та підготуйте її до того, що вирішення проблеми може зайняти деякий час
У разі, якщо ситуацію з булінгом не вдається вирішити на рівні коледжу – повідомте поліцію!!! Захистіть свою дитину від цькування!!!
Як батьки можуть допомогти підліткам пройти карантин
Карантин — час для сімейної єдності чи сімейної паніки? Якщо перше є очікуванням від карантину, то друге стає сумною реальністю.
Щоб їй зарадити, важливо розуміти, що вдома саме батьки можуть допомогти підлітку та знизити його рівень тривоги.
1. Нормалізуйте тривогу.
Допоможіть дитині зрозуміти, що здорова тривожність має мету: вона попереджає нас про потенційні загрози та допомагає нам рухатися до безпеки.
2. Запропонуйте перспективу.
Допомогти підліткам утримати свою стурбованість щодо карантину на належному рівні можна, переконавшись, що вони не переоцінюють небезпеку або недооцінюють свої здатності захищати себе від цих небезпек. Скажіть підлітку: «Ти можеш самостійно знизити ризики: тримай руки чистими і подалі від обличчя, уникай тих, хто кашляє і чхає, захищай імунну систему, висипайся та будь удома».
3. «Перемістіть прожектор».
Підлітки почувають себе краще, коли домомагають іншим.
4. Заохочуйте відволікатися.
Багато підлітків не в змозі абстрагуватися від Covid-19, враховуючи, що ця тема пронизує заголовки та соціальні мережі. Підлітки можуть стати прекрасною підтримкою одне для одного завдяки соціальним мережам — запропонуйте частіше телефонувати по відеозв’язку бабусям та дідусям, друзям, і просто питати їх про самопочуття.
5. Керуйте власною тривогою.
Тривожні батьки частіше мають тривожних дітей. Цей висновок має багато логічних пояснень, але ось одне: молоді люди несвідомо шукають у дорослих поради, наскільки спокійно або нервово реагувати, стикаючись з чимось новим.
Підлітки відчувають, коли дорослі говорять одне, а відчувають інше. Промовляння заспокійливих слів не принесуть нічого хорошого, коли наше власне занепокоєння зростає. Виснаження від напруги залишає нам менше можливостей втішати підлітків і молодих людей, засмучених через пропущені події та можливість насолоджуватися весною.
Профілактика суїцидальної поведінки
У час бурхливого розвитку засобів масової інформації, комп’ютерних ігор з поширеним у них смакуванням смерті, в тому числі і суїцидальної, тенденції до самогубств збільшились. «Гіпнотизм» засобів масової інформації стимулює суїцидальні епідемії серед молоді, оскільки спрацьовують механізми наслідування та емоційного зараження.
Що ми як батьки, педагоги можемо зробити для попередження самогубств? Щоб відповісти на ці запитання, нам насамперед потрібно знати ознаки суїцидальної поведінки.
Отже, якщо ваша дитина:
- Говорить або пише про смерть або самогубство;
- Відмовляється від спілкуванням з сім‘єю чи друзями;
- Відчуває безпорадність, безнадію, сильний гнів, лють;
- Не бачить виходу із ситуації, в яку потрапив;
- Відчуває різкі зміни настрою;
- Виконує дану йому роботу імпульсивно;
- Втратив інтерес до будь-якої діяльності;
- Страждає від безсоння або, навпаки, постійної сонливості;
- Відчуває зміну у перевагах в їжі;
- Втратив інтерес до життя;
- Погано виконує свої обов’язки вдома чи в училищі;
- Роздає чи дарує свої цінні речі;
- Страждає від почуття провини або сорому;
- Зловживає наркотиками або алкоголем;
- Якщо дитина, на Ваш погляд, схильна до суїциду або мала в минулому спроби до самогубства
Батьки, керівник групи, викладачі:
- Не відштовхуйте його/її, якщо він/вона вирішив розділити свої проблеми з Вами, навіть якщо Ви шоковані ситуацією, яка склалася.
- Довіряйте своїй інтуїції, якщо ви відчуєте суїцидальні схильності в дитини. Не ігноруйте застережливі знаки.
- Не пропонуйте того, що не в змозі гарантувати, наприклад, «Звичайно, наша група або сім’я тобі допоможе».
- Дайте знати, що хочете допомогти, але не бачите необхідності в тому, щоб держати все в тайні (якщо така інформація не нашкодить).
- Зберігайте спокій і не осуджуйте, незалежно від того, що кажете.
- Говоріть щиро. Спробуйте визначити серйозність загрози.
- Знайте, що суїцидальні думки не завжди призводять до спроб самогубства. В дійсності він/вона, поговоривши з ким-небудь про свої проблеми, зможуть відчути полегшення від усвідомлення
проблеми. - Намагайтеся дізнатися, є в нього/неї план дій. Конкретний план – це знак дійсної небезпеки.
- Переконайте його/її в тому, що є насправді така людина, до якої можна звернутися за допомогою.
- Не пропонуйте полегшених рішень, наприклад «Все, що тобі зараз треба, це поспати. Вранці все буде добре».
- Покажіть, що хочете поговорити про почуття, що не осуджуєте його/її за ці почуття.
- Допоможіть йому/їй справитися з кризовою ситуацією і зрозуміти, що сильний стрес заважає повністю усвідомити ситуацію (Переорієнтуйте на інші інтереси)
- Допоможіть знайти людей чи місце, які б могли знизити стрес.
- Зверніться разом з ним/нею до психолога.
Поради батькам у вихованні підлітків, які схильні до девіантної поведінки
- Інтерес
З’ясуйте, що подобається вашій доньці чи сину. Коли ваш підліток був дитиною, можна знайти щось, чим можна було б з ним займатися. Але коли вони дорослішають, вам доведеться докласти додаткових старань, аби довідатись, що подобається вашим дітям. Можливо, це буде не просто, але здатність співвідносити схильності й антипатії вашої дитини є важливою частиною побудови відкритих стосунків з нею.
Пам’ятайте: щоб бути гарними батьками вам також потрібно бути гарними друзями.
- Строгість
Чимало підлітків пручаються правилам і обмеженням. Вони думають, що вже дорослі, що можуть про себе подбати. Хоча це часто й так, підліткам усе ще потрібні обмеження. З новими бажаннями вони можуть заподіяти собі значної шкоди, якщо не стримуватимуть себе відповідальністю.
Дайте зрозуміти вашій дитині, що в неї буде більше волі, але при цьому й більше відповідальності. Воля без відповідальності безглузда.
Вам варто допомогти своїй дитині навчитися планувати події наперед. Ви не повинні робити це за підлітка; просто спрямуйте його.
- Спілкування щодня
Щоденне спілкування є важливим для підтримки відкритості між вами. Ваша дитина буде розкутішою, довірятиме вам, якщо ви спілкуватиметеся з нею щодня. Довіра ґрунтується на практиці. Її можна збудувати тільки на багатогранних відносинах, на гарному спілкуванні.
Якщо ваша дитина навчається не в вашому населеному пункті, обов’язково дзвоніть кожного дня. Часто, відірвавшись від батьків, підлітки вважають, що нема потреби кожного дня розмовляти з батьками по телефону. Якщо ви не переконаєте свою дитину в іншому, то спілкуватись з нею будете тоді, коли дитині потрібні гроші або потребують вирішення проблеми, яких можна було уникнути, порадившись з батьками.
Щоденне спілкування покаже вашій дитині, що ви дбаєте про неї. Це дуже важливий фактор, тому що підлітки почуваються комфортніше з батьками, які активно залучені в їхнє життя. Інакше підлітки можуть звернутися до ненадійний однолітків за порадою або настановами. Дуже важливо, щоб батьки надавали їм керівництво й турботу, навіть Якщо це по телефону, що їм так потрібно.
Виховання важких підлітків ніколи не було й не буде легким завданням. Різні батьки користуються для його розв’язання різними підходами. Безперечно, важливо вчинити так, як ви вважаєте правильним, але є деякі рекомендації, яких краще дотримуватися, щоб допомогти собі пройти через усе це, а також зрозуміти, що ви не єдиний у такій ситуації.
Підлітковий вік триває не вічно, тому не треба зациклюватися на ньому, що ваша дитина завжди залишиться важким підлітком. Натомість сконцентруйте свої сили й увагу, допоможіть дитині впоратись з її проблемами і стати відповідальним дорослим. Ви ж мріяли про це, коли дитина була маленькою?..
- Терпіння
Коли йдеться про виховання важкого підлітка, ваше терпіння дуже важливе. Бути терплячим важко, тому ви захочете побачити результати негайно. Але у більшості випадків вашій дитині просто необхідно перерости таку поведінку. Загалом, якщо зможете знайти в собі терпіння, то керуватимете ситуацією значно краще.
- Упереджувальний підхід
Тільки-но ви помітили що в дитини з’явилися проблеми, вам необхідно починати діяти негайно. Можливо, вам необхідно зменшити фінансування, чи змінити місце проживання підлітка (квартиру на гуртожиток?). Негайний початок дій покаже вашій дитині, що ви не збираєтесь сидіти, склавши руки, й дозволити їй вживати наркотики, алкоголь або займатися іншими речами, яких ви не схвалюєте. Упереджувальний підхід може скоротити глибину і тривалість проблем вашого підлітка.
- Єдиний фронт
У багатьох випадках батьки не сходяться в думках про те, яке рішення їм необхідно прийняти щодо ситуації, в яку потрапила їхня дитина. У жодному разі не розказуйте про це своєму синові чи доньці. Ви маєте завжди демонструвати «єдиний фронт». Коли дитина зрозуміє, що ви дієте спільно, однією командою, і вона не зможе втекти під захист одного з батьків, ваші плани допомогти матимуть більші шанси на успіх.
- Постійно підтримуйте зв’язок з керівником групи.
Часто керівник групи може розповісти те, що ваша дитина замовчує. І завжди з керівником групи можна розробити єдину стратегію по профілактиці девіантної поведінки.
Рекомендації батькам щодо стримування агресивної поведінки підлітків
- Виявляйте до підлітка більше уваги, любові та ласки.
- Завжди стежте за своєю поведінкою в сім’ї. Кращий спосіб виховання дітей — єдність їхніх дій.
- Не застосовуйте фізичні покарання.
- Допомагайте підлітку знаходити друзів. Заохочуйте розвиток позитивних аспектів агресивності, а саме завзятості, активності, ініціативності, перешкоджайте її негативним рисам, зокрема ворожості, скутості.
- Пояснюйте підлітку наслідки агресивної поведінки.
- Враховуйте у вихованні та навчанні особистісні властивості підлітка.
- Надавайте підлітку можливість задовольнити потреби в самовираженні й самоствердженні.
- Обмежуйте перегляд відеофільмів та комп’ютерних ігор зі сценами насильства.
- Спрямовуйте енергію підлітка у правильне русло, наприклад, заняття у спортивних секціях; заохочуйте його до участі в культурних заходах.
Рекомендації батькам щодо спілкування з агресивними дітьми
Агресія – індивідуальна або колективна поведінка чи дія, спрямована на спричинення фізичної чи психічної шкоди або навіть на знищення іншої людини чи групи.
Найгостріше постає проблема агресивної поведінки у підлітковому віці, коли здійснюється перехід до нового щабля розвитку особистості; серед підлітків посилюється негативізм, демонстративна стосовно дорослих поведінка, частішають випадки виявів жорстокості й агресивності.
Агресія підлітків безпосередньо не пов’язана з порушенням усталених правил і норм та відокремлюється від девіантної поведінки.
- Пам’ятайте, що заборона й підвищення голосу — найнеефективніші способи подолання агресивності, лише зрозумівши причини агресивної поведінки і знявши їх, ви можете сподіватися, що агресивність буде знижена.
- Дайте підлітку можливість вихлюпнути свою агресію, спрямувати її на інші об’єкти. Дозвольте їй побити подушку або розірвати «портрет» її ворога і ви побачите, що в реальному житті агресивність у даний момент знизилася.
- Показуйте дитині особистий приклад ефективної поведінки. Не допускайте при ній вибухів гніву або лихослів’я про своїх друзів чи колег.
- Важливо, щоб підліток повсякчас відчував, що ви любите, цінуєте і приймаєте його. Не соромтеся зайвий раз приголубити або пожаліти його. Нехай бачить, що потрібний і важливий для вас.
Поради батькам конфліктних підлітків:
- Стримуйте прагнення дитини провокувати сварки з іншими. Звертайте увагу на недоброзичливі погляди один на одного або бурмотіння собі під ніс.
- Не намагайтеся припинити сварку, обвинувативши всіх причетних в її виникненні і захищаючи свою дитину. Намагайтеся об’єктивно розібратися в причинах її виникнення.
- Після конфлікту обговоріть з підлітком причини його виникнення, визначте неправильні дії вашої дитини, що призвели до конфлікту. Спробуйте знайти інші можливі способи виходу з конфліктної ситуації.
- Не обговорюйте при підліткові проблеми його поведінки. Він може утвердитися в думці про те, що конфлікти неминучі, і буде продовжувати провокувати їх.
Пам’ятайте, діти – це наше майбутнє! Кожна дитина індивідуальна особистість. Поважайте дітей, даруйте їм своє кохання, порозуміння і підтримку!
Поради психолога Світлани Ройз для батьків
1. Дбайте про себе, про свій власний ресурс. Втомлені батьки пропускають дитячі сигнали. Нереалізовані – часто намагаються реалізуватися за рахунок дитини. Будьте впевненими та реалізованими. У будь-якій ситуації повторюйте собі: «Я найкращий батько чи мама для своєї дитини! Я можу припуститися помилки у вихованні, але вона стане директивою тільки у разі постійного повторення. Та навіть тоді все можна зцілити любов’ю».
2. Не кидайтеся на барикаду виховання одразу. Часто буває, що, повертаючись додому, батьки тут-таки беруться дитину виховувати. Важливо розуміти, що діти спершу сприймають емоції, а саму інформацію із затримкою на 7-10 секунд. Тож намагайтеся говорити повільніше. Дитина – це не ви! Не переносьте на неї свої емоцій, думки і життєвий досвід. Не треба покладати на дитину весь тягар дорослого розуміння, співвідносьте його дозу з віком. Пам’ятайте, що перед вами дитина – говоріть повільно й робіть паузи замість того, щоб повторювати одне й те саме, не отримуючи очікуваного відгуку. Якщо вас переповнюють емоції, зробіть кілька глибоких і повільних вдихів-видихів. Це дозволить пригадати наступні поради і втілити їх.
3. Проявляйте свою любов, робіть це щиро. Батькам здається, що дитина від початку впевнена у батьківській любові. Це не так. Погана поведінка – це сигнал про те, що дитина втратила душевну рівновагу, їй чогось бракує. Так діти, яким не вистачає тілесних проявів любові, обіймів, поцілунків, можуть битися або, навпаки, виснути у вас на шиї. Тому показуйте свою любов! Увага потрібна і успіху, і невдачі. Відзначайте кожен найменший дитячий успіх і радійте йому, а не тільки критикуйте за невдачі. Дитина потребує вашої уваги навіть, якщо вона виражається в осуді та повчаннях. Навіть якщо ви не можете негайно висловити своє ставлення до якогось вчинку, дайте дитині зрозуміти, що ви це побачили. Так само помічайте й хороше, даруйте своє схвалення також. Акцентуйте увагу на тому, що вийшло цього разу і на тому, до чого ще треба докласти зусиль.
4. Уникайте порівнянь із собою на кшталт «Ет, я у твої роки…». До певного віку ви – недосяжний ідеал для своєї дитини. Їй до вас нізащо не дотягнутися. Порівнюючи дитину з собою, ви штовхаєте її або до перфекціонізму, або у безвихідь. Хіба ви цього прагнете? Мабуть, просто бажаєте своїй дитині щастя. А для цього їй треба бачити щасливих батьків. Дитина несвідомо тягне на себе всі проблеми родини, відтворює всі невиявлені емоції. Важливо розібратися у собі, знати напевно, що ви сердитеся саме на дитину, а не на свого партнера, співробітника чи шефа. Якщо так сталося, визнайте це, скажіть: «Пробач. Я роздратований, але це не через тебе».
5. Завжди пам’ятайте: ви передаєте дитині те, що маєте самі на цей момент. Свій досвід, стереотипи, те, що передали вам батьки, дідусі, бабусі та ще більш далекі пращури. Ймовірно, це можуть бути й помилкові судження, але кожне – безцінний досвід. Розповідайте дитині про свої помилки і про те, чого вони вас навчили. Помилки – це розвиток, а бездоганність статична і нежива.
6. У вільну хвилинку складіть список рис, які ви бажаєте бачити у своїй дитині, а потім чесно поставте позначки поряд із тими, в яких ви можете бути для неї взірцем. Ви здивуєтесь, дізнавшись, що найбільше вимагаєте від дитини того, чого не маєте самі. Дозвольте собі бути звичайною неідеальною людиною, і вам буде значно легше дозволити цю неідеальність дитині. Ще Лев Толстой казав: «Припиніть виховувати когось і займіться вихованням самого себе». Ніколи не пізно почати зцілювати себе. Що більш вільними та щасливими ви будете, то менше директив захочете давати своїй дитині.
7. Сваріть дитину тільки за порушення тих вимог, які колись були чітко сформульовані. У переважній більшості випадків дитина не капостить, а просто намагається розсунути кордони. Вона росте, і це для неї так само природно, як дихати. Дозвольте їй! Ваше завдання – встановити чіткі і тверді межі. Вони мають бути послідовними і гнучко змінюватися з віком дитини та масштабними трансформаціями в суспільстві. Якщо ви хочете, аби дитина перепрошувала за свої помилки, дайте їй приклад для наслідування і завжди просіть пробачення за свої. Сміливо зізнавайтеся, що чогось не знаєте, і пропонуйте шукати відповіді разом.
8. Дитині дуже важливо належати. Робіть те, що можете на цей момент, тільки не ігноруйте, не женіть геть. Дитина сприймає це як маленьку смерть. Навіть якщо вас обох захопили емоції і ви почули від своєї дитини «Я тебе ненавиджу!» або «Краще б я взагалі не народжувався!», будьте дорослим. Скажіть: «Навіть якщо я зараз здаюся тобі чудовиськом, знай, що я люблю тебе, нікуди тебе не відпущу і нікому не віддам».
9. Пам’ятайте, що в більшості дітей домінує права півкуля мозку. Це означає, що діти передусім сприймають емоції, інтонації, почуття, з якими ви говорите, а ви, навпаки, сконцентровані на змісті. Вам, як більш досвідченому перемовнику, треба вийти зі своєї половини, пройти на половину дитини, відчути її емоції, заспокоїти, і лише потім намагатися щось пояснити. Головне правило тут – що більше збуджується одна сторона перемовин, то більш розслабленою і спокійною має стати інша. Під час конфлікту це непросто, тому не перекладайте це завдання на дитину.
10. Краще підтримайте, ніж оцініть. Наші оцінки та оцінювання взагалі впливає на емоційний стан і подальший розвиток дитини. Уникайте оцінок, щоб дитина спиралася на свої внутрішні відчуття, а не на схвалення оточуючих. Кажіть дитині не те, за що ви її любите, а те, що ви любите в ній.
11. Підтримуйте самостійність. Коли дитина намагається робити щось нове, заохочуйте, будьте поруч, але не робіть це за неї. Ваше головне батьківське завдання – відкрити перед дитиною двері, допомогти розкрити свій потенціал, а не прожити життя за неї.
12. Не приносьте себе в жертву інтересам дитини. Вона це відчуває і носить у собі відчуття провини. Стежте за своїм рівнем щастя, щоб потім у сварці не випалити ненароком: «Я заради тебе, а ти…!». Будьте щасливі! Це найкраще, що ви можете зробити для своєї дитини.
Рекомендації щодо психологічної підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання
Для батьків здобувачів освіти
Поради батькам: Як допомогти дітям підготуватися до ЗНО
1.Не хвилюйтеся про
кількість балів, які дитина отримає під час проходження ЗНО і не критикуйте
дитину після його проведення. Наштовхуйте дитину на думку, що кількість балів
не є досконалим виміром її можливостей.
2.Не підвищуйте
тривожність дитини напередодні іспиту – це може негативно вплинути на результат
тестування. Дитині завжди передається хвилювання батьків і якщо дорослі у
відповідальний момент можуть справитись зі своїми емоціями, то дитина, в міру
своїх вікових особливостей, може емоційно "зірватися".
3.Підбадьорюйте дітей,
хваліть їх за те, що вони роблять добре.
4.Піднімайте їх
впевненість в собі, так як чим більше дитина боїться невдач, тим більше
можливість допущення помилок.
5.Спостерігайте за
самопочуттям дитини, ніхто, крім Вас, не зможе вчасно помітити попередити
погіршення стану дитини, пов’язаного з перевтомою.
6. Контролюйте режим
підготовки дитини, не допускайте перевтоми,
пояснюйте йому, що він
обов’язково повинен чергувати заняття з відпочинком.
7.Забезпечте вдома
зручне місце для занять, прослідкуйте, щоб ніхто з домашніх не заважав.
8.Зверніть увагу на
харчування дитини: під час інтенсивного розумового навантаження їй необхідна
різноманітна і збалансована їжа, збагачена вітамінами. Такі продукти, як риба,
сир, горіхи, курага – що стимулюють роботу головного мозку.
9. Допоможіть дітям
розбити теми підготовки по днях.
10. Познайомте дитину з
методикою підготовки до екзаменів. Немає:
- необхідності завчати
весь фактичний матеріал, досить переглянути ключові
- моменти та вловити
думку і логіку матеріалу. Дуже корисно робити короткі
- схематичні виписки і
таблиці, упорядковуючи матеріал, який вивчається, по плану.
Якщо дитина не вміє,
покажіть їй, як це робити практично. Головні формули і визначення можна
виписувати на листочках і вивішувати над письмовим столом, над ліжком, на кухні
і т.д.
11.Підготуйте різні
варіанти тестових завдань по предмету (зараз існує велика кількість різних
збірників тестових завдань). Велике значення має тренування дитини саме по
тестуванню, саме ця форма відрізняється від звичних йому письмових і усних
іспитів.
12.Під час тренувань по
тестовим завданням привчайте дитину орієнтуватися в часі та вміти його
розподіляти. Тоді у дитини буде навичок вміння концентруватися на протязі
всього тестування, зробить його спокійним, зніме зайву тривогу. Якщо дитина не
носить годинник – обов’язково дайте на час незалежного оцінювання.
13.Напередодні ЗНО
забезпечте дитині повноцінний відпочинок, адже вона повинна відпочити і
виспатись.
14.Порадьте дітям під
час зовнішнього незалежного оцінювання звернути увагу на :
- пробігти очима весь
тест, щоб побачити, якого типу завдання в ньому містяться, це допоможе
налаштуватися на роботу;
- уважно прочитати
запитання до кінця і зрозуміти його суть (характерна помилка під час ЗНО, не
дочитавши до кінця, по першим словам вже готова відповідь і спішать її
вписати.);
- якщо не знаєш
відповіді на запитання , чи не впевнений – пропусти його і зроби помітку, щоб
потім до нього повернутися;
- якщо не зміг у
визначений час дати відповідь на запитання, є сенс довірити своїй інтуїції та
вказати варіант, який найбільше підходе.
15. Пам’ятайте: саме головне – це понизити
напругу і тривогу дитини та забезпечити необхідні умови для занять.
ПОРАДИ БАТЬКАМ
7. Якщо ми любимо їх, не дивлячись ні на що, вони завжди зможуть контролювати свою поведінку й не піддаватися тривозі.
Розрізняють чотири стадії розвитку психологічної залежності від комп'ютерних ігор
1. Стадія легкого захоплення. Після того, як дитина один або кілька разів пограла у рольову комп'ютерну гру, їй починають подобатися комп'ютерна графіка, звук, сам факт імітації реального життя або якихось фантастичних сюжетів. Комп'ютер дає змогу дитині наблизитися до реалізації цих мрій. Починає реалізовуватися неусвідомлювана потреба у прийнятті ролі. Вона дістає насолоду, граючи в комп'ютерну гру, її супроводжують позитивні емоції. Дитина прагне повторити дії, що задовольняють потреби. Унаслідок цього людина починає грати, вже не випадково опинившись за комп’ютером, прагнення ігрової діяльності стає цілеспрямованим. Однак специфіка цієї стадії в тому, що гра в комп'ютерні ігри має швидше, ситуаційний, аніж систематичний характер, Стійка, постійна потреба в грі на цій стадії несформована гра не є значущою цінністю для дитина.
2. Стадія захопленості. Фактором, що свідчить про перехід дитина на цю стадію формування залежності, є поява нової потреби – комп'ютерні ігри. Гра в комп'ютерні ігри на цьому етапі набуває систематичного характеру. Якщо дитина не має постійного доступу до комп'ютера, можливі досить активні дії щодо усунення обставин, які перешкоджають задоволенню потреби.
3. Стадія залежності. Приблизно 10-14 % гравців є “запеклими”, тобто перебувають у стадії психологічної залежності від комп'ютерних ігор.
2. Просиджування біля комп'ютера у нічний час;
3. Приймання їжі під час комп'ютерної гри;
4. Асоціювання себе з героями комп'ютерних ігор;
5. Відсутність інших захоплень, крім комп'ютерних ігор;
6. Віддавання переваги комп'ютерним іграм, а не спілкуванню;
7. Загальний час проведений за грою, перевищує час виконання домашніх завдань, прогулянок, спілкування з батьками і однолітками, інших захоплень;
8. Дитина не уявляє, чим себе зайняти, коли комп'ютер зламався;
9. Конфлікти з батьками та їх шантажування у відповідь на заборону проводити час за комп'ютером.
🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀
Якщо Ваші діти хочуть відвідувати Інтернет,Вам потрібно виробити разом з ними угоду по використанню Інтернету
Дозволяючи дитині доступ до мережі, не забудьте чітко сформулювативідповіді на наступні запитання:
- Які сайти можуть відвідувати Ваші діти і що вони можуть там робити?
- Скільки часу діти можуть проводити в Інтернеті?
- Що робити, якщо Ваших дітей щось турбує при відвідуванні Інтернету?
- Як захистити особисті дані?
- Як слідкувати за безпекою?
- Як поводити себе ввічливо?
- Як користуватися чатами, групами новин, службами повідомлень?
Не забудьте, що формально складена угода не буде виконуватися!
Не забувайте, Ви повинні перевіряти виконання угоди Вашими дітьми
🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀
Лист-звернення дитини
Не бійтеся виявляти твердість щодо мене. Я віддаю перевагу цьому. Це дозволяє мені знати міру і місце.
Не застосовуйте силу по відношенню до мене.” Інакше це навчить мене вважати, що сила — це все, що має значення.
Не давайте марних обіцянок. Це підірве мою довіру до вас.
Не піддавайтеся на мої провокації, коли я говорю і роблю речі, які засмучують вас. Інакше я знову намагатимуся добитися такої «перемоги».
Не засмучуйтеся, якщо я говорю, що не люблю вас. Просто я хочу, щоб ви пошкодували про те, що зробили по відношенню до мене.
Не примушуйте мене відчувати себе малюком. Я компенсую це тим, що проводитимуся так, ніби я — «центр Всесвіту».
Не робіть для мене і за мене те, що я можу зробити сам. Якщо це відбудеться, я вимагатиму, щоб ви обслуговували мене завжди.
Не звертайте уваги на мої безглузді витівки. Ваша підвищена увага допоможе їх закріпити.
Не робіть мені зауваження у присутності інших людей. На зауваження я реагуватиму лише наодинці, без сторонніх.
Не намагайтеся мене повчати в конфліктній ситуації. Я все одно нічого не почую, а якщо почую, то не стану реагувати. Поговоріть зі мною тоді, коли ваш гнів поступиться місцем здоровому глузду.
Не намагайтеся мене весь час повчати. Ви здивувалися б, дізнавшись, як добре я знаю, що таке «добре» і що таке «погано».
Не примушуйте мене вважати, що помилки, зроблені мною, це — злочин. Я повинен навчитися робити помилки, не вважаючи при цьому,, що я ні на що не здатний.
Не прискіпуйтеся до мене і не бурчіть. Інакше мені доведеться прикинутися глухим, щоб якось захиститися.
Не вимагайте від мене пояснень з приводу моєї поганої поведінки. Я, дійсно, відразу не зможу її пояснити. Я спробую сам собі і вам пояснити свою поведінку, але на це треба час.
Не забудьте, що я розвиваюся, а значить, експериментую. Таким чином я вчуся. Примиріться, будь ласка, із цим.
Не оберігайте мене від наслідків моїх вчинків. Мені необхідно вчитися на власному досвіді.
Не відмахуйтеся від мене, якщо я ставлю вам прямі запитання. Інакше раптом можете виявити, що я перестав вас питати і шукаю потрібну інформацію там, де мені її пропонують.
Ніколи не вважайте, що вибачитися переді мною — нижче за вашу гідність. Ваше чесне вибачення і визнання своїх помилок викликає у мене теплі почуття до вас.
Не турбуйтеся про те, що ми проводимо дуже мало часу разом. Варто потурбуватися про те, як ми з вами його проводимо.
Не дозволяйте моїм страхам порушувати у вас тривогу. Інакше я дійсно злякаюся. Демонструйте мені вашу мужність і хоробрість.
Не забувайте, що мені потрібні ваші розуміння і підтримка.
Ставтеся до мене так, як ставитеся до своїх друзів. Я теж хочу бути вашим кращим другом.
Не забувайте, ваші добрі думки і теплі побажання, які ви даруєте мені, згодом повернуться до вас сторицею.
Пам’ятайте, що у вас є найбільше диво на світі.
Пам'ятка для батьків
Пам'ятайте про це, коли уникаєте спілкування з ними, замовчуєте проблеми, приховуєте факти, які можуть призвести до трагедії...
Ви зобов'язані знати:
- З ким товаришує ваша дитина, в яких компаніях буває;
- Хто її найкращий друг або подруга;
- Де дитина проводить вільний час;
- Чим захоплюється та які інтереси має.
🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀🕀
Заповіді для батьків
1. Ніколи не займайтеся вихованням у поганому настрої.2. Чітко визначте, чого саме ви вимагає від дитини, і поясніть це їй, а також довідайтеся, що вона думає з цього приводу.
3. Надайте дитині самостійності; виховуйте, але не контролюйте кожен її крок. Не підмінюйте виховання опікою.
4. Краще не підказуйте готового рішення, а вкажіть шляхи до нього й час від часу аналізуйте разом з дитиною її неправильні та помилкові кроки до мети.
5. Не пропустіть момент першого успіху.
6. Беріть участь у справах класу та школи. Дитині буде приємно, якщо школа стане частиною вашого життя: ваш авторитет підвищиться;
7. Не примушуйте багаторазово переписувати, повторювати. Поспостерігайте за особливостями розумової діяльності своєї дитини, з'ясуйте, що в неї виходить легко, а що дається важко. Порадьтеся з педагогом, як поліпшити пам'ять, розвинути зосередженість, організованість тощо.
8. Забезпечуйте дитину всім необхідним для навчання, створюйте атмосферу поважного ставлення до її праці, речей, навчальних справ.
9. Розумова праця складна, вимагає значних зусиль. Допомагайте дитині зберегти віру в себе.
10.Під час виконання домашньої роботи з дитиною не контролюйте діяльність вчителя.
11.Стримуйте в собі спокусу негайно використати будь-яку помилку дитини для її критики. Допомагаючи їй виконувати домашнє завдання, допускайте іноді навмисні помилки, щоб у дитини був шанс виправити вас, випробувати задоволення від виявлення помилки. Тільки так вона зможе усвідомити дію контролю, який поступово стане самоконтролем.
12.Перевіряйте домашнє завдання, особливо на першому етапі навчання, даючи при цьому дитині зрозуміти, що ви задоволені чи незадоволені нею.
Поради батькам дітей з особливими потребами
1. Ніколи не жалійте дитину через те, що вона не така, як усі.2. Даруйте дитині свою любов та увагу, однак не забувайте про інших членів родини, котрі її теж потребують.
3. Не дивлячись ні на що, зберігайте позитивне ставлення і уявлення про свою дитину.
4. Організуйте свій побут так, щоб ніхто в сім'ї не відчував себе «жертвою», відмовляючись від свого особистого життя.
5. Не відгороджуйте дитину від обов'язків і проблем. Вирішуйте всі справи разом з нею.
6. Слідкуйте за своєю зовнішністю. Дитина повинна гордитися вами.
7. Не бійтеся в чомусь відмовити дитині, якщо вважаєте її вимоги надмірними.
8. Частіше розмовляйте з дитиною. Пам'ятайте, що ні телевізор, ні радіо не замінять їй вас.
9. Не обмежуйте дитину в спілкуванні з ровесниками.
10. Частіше звертайтеся за порадами до педагогів та психологів.
11. Звертайтеся до родин, у яких є діти. Передавайте свій досвід і переймайте чужий.
12. Пам'ятайте, що дитина коли-небудь подорослішає і їй доведеться жити самостійно. Готуйте її до самостійного життя. Говоріть з нею про майбутнє.
Немає коментарів:
Дописати коментар